Máte rádi tofu? Co se stane, pokud budete jíst sójový tvaroh pravidelně po celý rok

Někteří lidé zcela vyřadili ze svého jídelníčku maso a vajíčka a jako náhradu používají tofu.  Asi je nepotěšíme, ale oblíbili si komerčně vyráběný produkt, který naši tělesnou schránku vystavuje velkému množství zdravotních rizik.

Proč odborníci doporučují tofu vyřadit z našeho jídelníčku?

Odpověď je velmi jednoduchá: proces jeho výroby. Západní kuchyně nekonzumují celé sójové výrobky, pouze využívá produkt, kde díky zpracování jsou odseparovány dvě základní složky sójových bobů: olej a bílkoviny. Lze potom ještě hovořit o přírodním produktu? Nikoliv a navíc není ani bezpečný. Vysoký stupeň zpracování ničí prospěšné látky, které se v sóji nacházejí, žel se z tofu neodstraní ani mnohé toxiny.  Výsledek –  karcinogenní produkt plný toxických zbytků. Vašemu zdraví neprospějí ani kyselinové lázně ani ropné rozpouštědla. Díky procesu zpracování sóji nám trh nabízí nezdravé jídlo. Dokonce i v Asii se nedoporučuje konzumace sóji ve velké míře.  Navíc ze všech potravin je sója nejvíce zamořena pesticidy.

Tofu – možné zdravotní rizika

Mezi hlavní riziko patří vysoká koncentrace kyseliny fytové, která se nachází ve slupce a otrubách. Kyselina fytová snižuje využití fosforu, zinku, vápníku a mědi u zvířat a lidí, zatímco na straně druhé potlačuje tvorbu reaktivních hydroxylových radikálů katalyzovanou železem, a má rovněž hypocholestero-lemický účinek.  Pozor by si měli dát hlavně vegetariáni a vegani, kteří maso nahrazují tofu a dalšími sójovými produkty. Pravidelná konzumace tofu během jednoho roku může vést k onemocnění štítné žlázy, rakovině, předčasné pubertě, poškození mozku, alergie, nejsou výjimkou ani problémy s pohlavními orgány.

Obecně se tvrdí, že sója a tofu dokážou snižovat špatný cholesterol v krvi, mnozí odborníci s tímto názorem nesouhlasí. Naopak mnohé studie ukazují, že velká míra konzumace sóji vede k nárůstu hladiny homocysteinu (aminokyselina, která vzniká při normálním metabolismu u lidí a jiných savců z aminokyseliny metioninu) v krvi. Zvýšená úroveň homocysteinu pro změnu zvyšuje riziko infarktu a dalších onemocnění kardiovaskulárního systému.

Pár slov na závěr

Rozhodně nenahrazujete tofu za vejce a maso. Pokud vajíčka a maso pochází z volně chovaných zvířat, krmených trávou a jinou přirozenou potravou, tak není nutné ničím tyto potraviny nahrazovat. Obzvláště kojící matky, děti a mládež jsou velmi citlivé na efekty sóji, neboť fytoestrogeny, jež funkcí napodobují skutečné pohlavní hormony estrogeny, které někdy i blokují. Zvýšená hladina estrogenů zapříčiňuje vznik rakoviny prsu, předčasný nástup puberty anebo neplodnost.